2019. jan. 26.

Emlékezzünk!

FEKETE ISTVÁN

119 éve született Fekete István író, sok egyéb mellett a Tüskevár című örökbecsű történet alkotója.
Nem veszem be az idei nagy könyves kihívásba, mert ez az a könyv, amit szerintem már vagy harmincszor elolvastam-beleolvastam. Amikor a gyerekeimnek kötelező olvasmány volt az iskolában, személyes sértésnek vettem, hogy a kiskamaszok - értsd ez alatt szinte az egész osztályt - unalmasnak minősítették. Nekem a mai napig szinte terápiás olvasmány. Ha túlságosan agymosottnak érezném magam, amikor képtelen vagyok befogadni még a kedvenc romantikus történeteimből is bármit, akkor előveszem és hálásan ízlelgetem a sorait.

Például ezeket, amelyekből először hallottam erről a madárról, és amikor volt szerencsém élőben is látni, Matula bácsinak (és Fekete Istvánnak) hála, már régi ismerősként tekintettem rá:

"-Nézi a katonát?
Gyula majdnem kiejtette kezéből a gukkert. Ez a haszontalan Csikasz eltűnt mellőle, és csak messze a háta mögött ugrálta körül a gazdáját.
-Nagyon ügyes madár.
-Katona? - tért magához a fiú, és remélte, hogy az öreg nem vette észre megrettenését.
-Kárókatona; kormoránnak is mondják. Úszik, mint a hal, bukik, mint a vidra, de jól röpül is. Pokolbélű fajzat, de bántani nem szabad, mert az egész országban már csak itt vannak, meg még egy-két helyen. Hazulról meg csókoltatják, nem akarták elhinni, hogy maga fogta meg a halat.
-Hát nem is én fogtam.
-Maga fogta meg! Ez az igazság, de én emeltem ki, az meg a másik igazság, de ezt már nem kérdezték...."

A belőle készült film pedig ... bármikor, bármennyiszer. Fekete István, KÖSZÖNÖM az élményt!

És ha már ... Fekete István első regénye volt A koppányi aga testamentuma. Nos, ezzel pontosan ugyanígy jártam. A könyvet is, de a belőle készített filmet is bármikor... !

Nincsenek megjegyzések: