2019. febr. 18.

A nagy könyves kihívás 22. Agatha Christie: A tíz kicsi néger és FILM

Ahogy már Rejtő Jenőnél is írtam, már egészen zsenge koromban sorozatgyűjtésbe kezdtem, az egyik éppen Agatha Christie regényeiből gyűlt. A Filmmúzeumnak, és később a tv- és moziműsornak hála sok regényét megfilmesítve is láttam. Viszonylag későn ismerkedtem meg a Poirot sorozattal, természetesen a filmsorozatnak hála. David Suchet tehet róla, hogy függő lettem. Imádtam az Agatháról szóló filmet is Vanessa Redgrave-vel a főszerepben, amely életének egy titokzatos, rövid időszakáról szól. Azóta elkészült egy életrajzi film is, az Egy élet képekben (2004.), ezzel még adós vagyok önmagamnak.

A tíz kicsi néger volt az egyik kedvenc könyvem és filmem is. És persze megannyi "unokatestvére", azaz a különböző feldolgozások. Ahogy ennél a történetnél, úgy a Gyilkosság az Orient Expresszen esetében is ezek az újabb és újabb feldolgozások sok rajongónál leverték a lécet, én a megtörhetetlenek táborát erősítem.
És most hírét vettem, hogy a BBC 2015-ben elkészített egy három részből álló sorozatot Tíz kicsi katona címmel.
Elöljáróban csak annyit a címét sűrűn cserélgető regényről: először 1939-ben adták ki egy folyóirítban folytatásonként. Angliában Tíz kicsi négerként indult hódító útjára, de aztán Tíz kicsi indián lett belőle. Az amerikai kiadáshoz megint új cím kellett, mert a "nigger" és az "indián" szavak rasszista utalást hordoznak a mimóza lelkű újvilágban, így ott végül az És végül senki nem maradt címen futott. Mi magyarok is hozzátettük a magunkét, mert az első magyar kiadás A láthatatlan hóhér címmel riogatta a reménybeli olvasókat. De térjünk vissza a filmhez, pontosabban ehhez a rövid sorozathoz!
Ilyen szereposztással az egyik kedvenc regényem? Kihagyhatatlan! Aidan Turner, Sam Neil, Toby Stephens, Charles Dance, Burn Gorman... Bocs, hogy a "fiúkat" említem, de őket más filmek kapcsán is favorizálom :)


"Tíz kicsi néger éhes lett egyszer, s vacsorázni ment, Egyik rosszul nyelt, megfulladt, s megmaradt kilenc.ten-little-soldiers-lifetime-235x300.jpg
Kilenc kicsi néger későn feküdt le, s rosszat álmodott, Egy el is aludt másnap, s nem maradt csak nyolc.
Nyolc kicsi néger sétára ment egy szép kis szigeten, Egy ott is maradt örökre, s így lettek heten.
Hét kicsi néger tűzifát aprít, gyújtóst hasogat, Egyik magát vágta ketté, s már csak hat maradt.
Hat kicsi néger játszadozik a kaptárok között, Egyet megcsíp egy kis méh, és nem marad, csak öt.
Öt kicsi néger tanulgatja a törvény betűjét, Egyik bíró lesz a végén, s nem marad, csak négy.
Négy kicsi néger tengerre száll, és egy piros lazac Egyet lépre csal, bekapja, s csak három marad.
Három kicsi néger állatkertben jár, egy nagy medve jő, Egyet keblére ölel, és így marad kettő.
Két kicsi néger kiül a napra s sütkérezni kezd. Egyik pecsenyévé sül, és nem marad, csak egy.
Egy kicsi néger magára hagyva, árván ténfereg Felköti magát, és vége is, mert többen nincsenek..."

Nincsenek megjegyzések: