Ennek az útnak a legfőbb
tanulsága, hogy soha ne mondd, hogy SOHA! Ugyanis soha nem gondoltam volna,
hogy valaha is nekiindulok megkeresni a világvégét (majdnem), és igazság
szerint soha nem is vágytam erre. Már csak azért sem, mert buzog bennem az
ember - a földhöz ragadt ember –
alapvető félelme a repüléstől. Ha erre teremtettek volna, szárnyam lenne, mint
a madárnak; s bár időnként néhányan azt képzelik rólam, tollas a hátam, de nem,
nincsenek szárnyaim, nem vágyom olyan magasságokba, ahonnan lezuhanva nyakamat
szeghetném. Elképzelhetetlennek tartottam, hogy túl lehet élni egy
összességében majd tizennyolc órás repülőutat, még akkor is, ha a gépmadár
üzembiztosan teszi a dolgát, s védelmezőn rak le az úti célnál. Soha nem
képzeltem, hogy a szívem egy darabja képes lesz ilyen távolra szakadni
tőlem/belőlem. Megtörtént. Már sokkal korábban kezdődött, rövidebb-hosszabb
időre és távolságra, elvileg hozzá is szokhattam volna, de ehhez legbelül nem
lehet, bármennyire is próbálja az ember az hinni, hogy sikerült. Anyaként soha
nem tekintettem a fiaimra a magam hitbizományaként. Elfogadtam, hogy ahogy én
is magammal ragadtam egy anya gyermekét, az enyimekkel is ez történik majd. Jó,
de a szomszéd utcában, esetleg kerületben gondolkodtam, nem egy távoli földrészben.
Így aztán soha nem is gondoltam arra, egyszer majd őszinte szeretettel ölelek
magamhoz egy ázsiai lányt és annak családját, s érzem majd mindannyiukat a
saját családom részének. Megtörtént. Soha nem hittem, hogy túlélhetek napokat
egy általam tulajdonképpen nem is beszélt nyelven, de az emberi elme csodákra
képes, olyan tudásmorzsákat képes a kellő helyen és időben előkotorni,
amelyeknek létezéséről még én magam sem tudtam. Na persze, az aktivityt művészi
tökélyre lehet vinni mindeközben. Soha nem hittem, hogy valaha részem lesz
filmekből ismerős luxusban (persze, kérdés, kinek-kinek ez a szó mit jelent),
de úgy hiszem, a szélét csipegetve kijelenthetem, meg lehet szokni. Soha nem
hittem, hogy Hal létemhez méltatlanul félve a víztömeget, képes leszek valaha
is a fejemet a víz alá dugva szemezni a tenger élővilágával, sőt... még élvezni
is fogom a kalandot. És sorolhatnám még sokáig, mi mindenről gondolja az ember,
hogy ááá, ezt én? Soha! Szóval, soha ne mondd, hogy Soha!
Volt egyszer egy kis szöszke
gyerek, aki a szoknyámba kapaszkodva érezte biztonságban magát. Fiú létére kis
pirulós, szégyenlős gyermek, aki az évek múlásával egyre magabiztosabbá vált.
Rálépett az önmaga által kijelölt útra, amely messze vezette a családi fészek
biztonságától. Férfiként állja a próbatételeket, és nekem fogalmam sincs, kitől
leshette el a rendíthetetlen kitartás erényét. S mert az Élet naagy rendező,
végül a szakmai kihívásokat és a szerelmet is egy idegen kultúrában találta
meg. A hívás – úgy tűnik – egy életre szóló. Idén nyáron először itthon, családi
és baráti körben; majd most szeptember végén odakint is kimondták a boldogító
igent, amely őket nézve tényleg az lehet. Nem is volt kérdés, hogy
támogatásunkat a jelenlétünkkel erősítsük meg, még ha ennek költségeit fedezni
ő maga érezte is kötelességének. Úgyhogy a sok Soha közül több már induláskor
megdőlt, csomagoltunk és indultunk.
Félreértés ne essék! Szerettem és
szeretek utazni, de mégis más autóval falni a kilométereket „belátható”
távolságban, mint a felhők fölött vakon sietni a messzeségbe. Egyszerre
nagyszerű és csodálatra méltó a technika vívmányait használni, s ugyanakkor
rémisztő is egyben. Őszinte leszek. Mint mondtam félek a repüléstől, s meg is
teszek mindent – nyilván nem szándékosan, de jól időzítve –, hogy ezt a
félelmet tápláljam, így aztán az aktuális repülés előtt valahogy mindig
belefutok egy légikatasztrófás filmbe. Valamilyen titkos mazochista vonásom
ragaszkodik a borzongás ébren tartásához az indulás előtt.
Pedig az út előtti készülődés
amúgy is zaklatott időszak, főleg, ha olyan helyre indul az ember, ahol még
sosem járt, nem ismeri az időjárást, szokásokat. Igen, tudom, itt az internet, amely rengeteg
kérdésre választ ad, de az ember nyilván talál magának aggódni valót, amíg
szembe nem találja magát az ottani valósággal és rá nem jön, hogy feleslegesen
zilálta szét az idegeit. Mert minek aggódni például az esküvői frizura miatt,
amikor a tizensok órás repülőút után, és a klimatizált csarnokból való kilépés
első pillanatában úgyis a gondosan kivasalt haj eredeti göndörségébe ugrik a
mellbevágó páratartalomtól.
A légitársaság szigorú
paramétereket ad a csomagokhoz, itthon pakolva úgy érzed, te biztosan a
többszörösét pakolta bele, aztán a mérlegre téve a bőröndöt kiderül, hogy grammra
belőtted a súlyhatárt, ami miatt már legalább két álmatlan éjszakád volt. A
legnagyobb gond az itthon maradottak kérdése, ezen agyalsz már hetek óta, mi
lehetne a legideálisabb megoldás. Idős nagyszülők, akikkel már amúgy is
nehézkes a kommunikáció, még ha most biztatónak is tűnik a telefontársaságtól
vásárolt külföldi csomag adta „biztonság”. De hát idősek, csak ne most
történjen velük bármi, amikor nem lehetsz a segítségükre, vagy mellettük. És
igen, a kutyák. Akik családtagok a szó legteljesebb értelmében. Amolyan szőrös
gyerekek, akiknek az elhelyezése éppen annyi álmatlan éjszakát okoz, mint a
többi felmerülő kérdés. Végül nagyfiú vállalja magára a családfői szerepet
minden vonatkozásban, megfosztva ezzel önmagát az utazás élményétől, a testvéri
öleléstől. De ő még fiatal, neki bármikor megadhatja ezt az élet. És nem
mellesleg az indulás után két nappal érkezik haza külföldről. De az anyai szív
azért ettől is szorong, mert bár fogalmam sincs, mi vár ránk az út végén, mégis
azt szeretném, ha azt kéz a kézben élnénk meg, de hát tudom, hogy ez most nem
lehetséges.
Nem is csoda, hogy a sok
tervezgetés, agyalás és aggodalom benyújtja a számlát. Az indulás előtti héten
kórházi ágyon fekve folyik belém az infúzió. Képes voltam egy könnyed stroke
tüneteit produkálni, ez így nem mehet tovább! Le kell higgadnom! A
szorongásokat, görcsöket el kell engednem! Ezt könnyű tanácsolni, annál
nehezebb betartani, mégis... a zárójelentéssel a kezemben máris érzem, ahogy
egyik Problémát a másik után kezdem kisbetűsnek érezni, majd végképp
elhessenteni.
És elérkezik a nap, amelynek
délutánján nekivágunk az Útnak. A pénteki korareggel és a délelőtt a kutyáké,
akiket csak én hiszem, hogy be lehet csapni a látszólagos rutinnal. Ahogy
mondani szoktam: négy lábuk van, de nem hülyék! Érzik a hetek, napok óta tartó
feszült várakozást. Próbálnak ők maguk is részeseivé válni, ha csomagot látnak,
máris odafészkelnek a közelébe, így aztán a bőröndöket már reggel eltüntetjük a
lakásból, ne higgyék, hogy itt bármi is készül. A fenekemen képtelen vagyok
megülni, nálam az indulás előtti órák mindig komplett idegbajjal járnak, így
jobb híján takarítani kezdek. Két kutya mellett ennek bármikor van
létjogosultsága. Nagyfiú még külföldön, a szüleim még odahaza a postást várják,
anyósom érkezik, de az ő sóhajtozása sem segít a nyugodtság megteremtésében.
Tudjuk, hogy ennünk kellene, de igazából senki sem kívánja. Pizzát rendelünk, kötelességtudóan
nyeldeklünk, lassan telnek az órák. Végre megszólal a csengő, egy kedves
barátunk érkezik, aki kivisz minket a reptérre. Nevetgélve, kócos kutyabuksikat
borzolva búcsúzunk, legbelül azonban tetőfokára hág a szorítás. Indulunk!
A reptéren azonnal megváltozik a
hangulatunk, amikor kiderül, hogy tökéletesen csomagoltunk, simán megy a
becsekkolás. A tranzitban olvasgatva, beszélgetve nézzük az órát. Fél órát
máris csúszik az indulás. Még vár ránk a bizonytalan londoni átszállás, de a
helyszínen kiderül, ez is egy újabb felesleges görcs volt, az angolok sem
hülyék, ennél egyértelműbben már nem is lehetett volna megszervezni a hatalmas
Heathrow-n a másik terminálba való átjutást. Reptéri busz, metró – ijesztően hangzott
a messzeségből, a helyszínen csak azt érezzük, gondoskodnak rólunk.
A londoni leszállás
mindazontáltal fájdalmas emlék. Jó huszonöt évvel ezelőtt Zürichből Barcelonába
tartva (aznap a második landolásunk volt) éreztem ugyanezt. Olyan fájdalom,
amit nem felejt el az ember. Talán a pilóta túl gyors süllyedése okozta, talán
az, hogy kicsit visszakapta a gépet és újra süllyedni kezdtünk, nem tudom, de a
bal szemem valósággal ki akar robbanni a fejemből. Könnyezik, fáj, egyszerűen
nem tudom, hogy sírok-e vagy csak csorog a könnyem, esetleg már a szemem
folyik-e ki. Borzalmas érzés. Rendben van, hogy huszonöt évenként egy ilyen is
előfordulhat, de ez most nem jött jókor, mert még hosszú utazás vár ránk, és
óhatatlanul belelovallom magam a félelembe, vajon megismétlődik-e? A
tengerentúli járatra a nagy csomagokat nem kell áthurcolnunk, ők egyenesen
mennek a cél felé, a légitársaság gondoskodik róluk, így félig vakon pislogva
botorkálok a gép felé, amely kis csalódást okoz. Nagyobbra számítottam. A
helyek szűkösek a 3x3-as sorokban. Aggódva nézem az utastársakat, hogy ki ül
mellénk, de szerencsénk van, egy filigrán leányzó az. A középső sorban ülünk,
így könnyebb a mozgásunk, csak egymáson kell átjutnunk, ha a mosdóba tartunk, a
leányzónak ott a másik folyosó. A széktámlákból lehajtható médiatábla, filmek,
zenék, tv-sorozatok, sportközvetítés, mesék, tőzsdei hírek, a repülőgép radar
információi... nem fogunk unatkozni. A személyzet barátságos, szorgosan hordják
a kis üdítőket, mintha ők maguk is azt vallanák, az óránként elfogyasztott egy
deci víz segít leküzdeni a jetleget. Az étel finom, az időjárás barátságos, az
egész olyan, mint egy kicsit hosszúra nyúlt, csöppet unalomba fúló esti
program, ahol tudnál is elaludni az asztalnál, meg küzdesz is ellene. Az ember
mindenesetre nincs is tudatásban, hogy tízezer méteren zötyörög, nem az
országúton. Körbeölel minket a sötétség, vagy inkább félhomály, így próbálnak
segíteni, hogy alvással töltsd a hosszú utat.
Nem számolgatok, s bár tudom,
hogy a két ország között hat óra az időeltolódás, de nem vagyok olyan fitt,
hogy ezt a tudást most biztosnak érezzem. A gép simán leszáll, egy apró
emlékeztető fájdalom még üzen, hogy emlékszik, mi történt Londonban, de engem
már csak az foglalkoztat, vajon a csomagjaink megérkeztek-e. Meglepően gyorsan
jutunk túl az ellenőrzésen és már ott is közeledik mindkét nagy kuffer,
megszállhat a zen nyugalma. A gyerekek már az üvegen túl vigyorognak, nyilván
nem vagyunk túl kipihentek, de hát ismerik az érzést ők maguk is. Öleljük
egymást, még a júliusi ölelés melege is bennünk. Milyen jó lenne ilyen gyakran
találkozni, de mindannyian tisztában vagyunk vele, ezt most különleges alkalom.
Már pakolnak is be a taxiba és suhanunk a kora esti városon át a szállodába.
Bennem már kezd összeállni a kép: egy nappal később itteni idő szerint annyi
lehet, mint amikor otthonról nekivágtunk az útnak. Ijesztően hangzik, de csak
az időzónák zavaros játéka teszi. A szálloda, a Mandarin Oriental Singapore –
már ismertem képekről a Google képkeresőnek köszönhetően - ... nem is tudom,
hogy fogalmazzam meg. Barátságos 5 csillagos. Belül (eltekintve óriási
méretétől) a mi régi Hyattünkre hasonlít. Amikor azonban a szobaajtó kinyílik,
nem is tudom, hogy fogalmazzam meg: ha kissé merev lábaimmal képes lennék rá,
szó szerint seggre esnék az elénk táruló egész falat betöltő panorámától. A
kivilágított esti város legemblematikusabb épületei ragyognak előttem az öböl
partján. Váratlan és teljességgel lehengerlő látvány. Az itt töltött néhány
napban nem is nagyon tudok szabadulni tőle, több tucatnyi alkalommal lefotózom,
mert a szemem úgy látja, mindig mások a fényei. A szemem valószínűleg többet
lát, mint amire a telefon, vagy a fényképzőgép kamerája képes; nem tudok
betelni vele. Lepakolunk és a szálloda közelében lévő népszerű vacsorázó helyre
indulunk. Az út szélén ott állnak még a nemrég lezajlott szingapúri Forma1
futam kordonjai. Hasonlóan a monacói nagydíjhoz, itt is a városban száguldanak az
autók. Ez számomra meglepetés, annyi éven át fel sem tűnt. Igaz, akkoriban még
nem volt okom annyira figyelni a városra. A nagy lelátó állandó szereplője az
öböl látképének, fiam mutatja, legutóbb honnan nézték a versenyt. Az öböl
partján streetfoodos pavilonok sora, kerek és hosszú asztalok, mérhetetlen
tömeg. Ázsiaiak, európaiak vegyesen, ugyanazzal az élvezettel adják át magukat
a helyi ízeknek. Nehéz asztal kapnunk, de amikor leülünk, legszívesebben már
pattannék is föl, hogy az öbölben kezdetét vevő fényjátékot közelebbről
élvezhessem. A Marina Bay Sand Hotel ötvensok emeletnyi magasságában
nyújtózkodó hajóteste, az épület lábazata és az égbolt adják a vásznat a
fényjátékhoz. Közben szó a zene. Kicsit távolabb a öböl parti színpadon Michael
Flatleyt megszégyenítő gyorsasággal kopognak a szteppcipők. A város hangulata
egyetlen pillanat alatt szippant magába. Visszaülök az asztalhoz, ahol mindent
értőn mosolyognak a fiatalok. Ők itt élnek, de élvezik az estét, a várakozáshoz
képest sem kellemetlen páratartalmat. Lengedezik egy kis szellő – gondolom, de
aztán látom, hogy az esetleges eső ellen is védő kifeszített vásznak alatt
ventilátorok forognak. Elsétálunk a város 50. évfordulójára épült
gyalogoshídhoz, megnézzük a város szimbólumának számító vízköpő oroszlánt, fotózunk,
aztán lassan győz a fáradtság, visszasétálunk a szállodához. Mit mondjak, nem
egy távolság! Egy gyors és frissítő zuhany után magába ölel a king size méretű
puha ágy. A függönyt nem húzom be, így aztán nem tudom, meddig néztem a ragyogó
panorámát, mire végre lecsukódott a szemem.
4 megjegyzés:
Szép kaland volt, a fészen nyomon követtem, de most jó erről bővebben is olvasni :)
Ha Alessia kiokosít, hogy lehet feltölteni sok képet valahova és láthatóvá tenni, akkor majd küldöm a linket, mert én leragadtam a picasánál. No meg, még át kell válogatni a tengernyi képet :)
Egy életre szóló élménnyel lettetek gazdagabbak. Várom az élménybeszámoló folytatását... hörcsögakivagyok. :P
Izgalmas élményben volt részetek, én is várom a beszámoló többi részét.
Megjegyzés küldése